Analýza klíčových slov

Analýza klíčových slov je velmi důležitá, pokud chcete uspět v digitálním marketingu a především v SEO, protože vám pomůže určit, jaká klíčová slova, termíny a fráze používají lidé při hledání na internetu.

Pokud zakládáte nový webový projekt, nebo chcete optimalizovat stávající s cílem přilákat návštěvníky z organického vyhledávání, je nezbytné provést analýzu klíčových slov.

Analýza klíčových slov je jedním z nejzákladnějších stavebních kamenů v úspěšném online podnikání. Ať už se jedná o online projekt, e-shop nebo i jinou službu.

 

Cena analýzy klíčových slov se pohybuje od 900 Kč/h

 

K ČEMU SE ANALÝZA KLÍČOVÝCH SLOV DÁ POUŽÍT?

  • Tvorba obsahu
  • Tvorba architektury
  • Vytváření vstupních stránek
  • Podklad pro správu PPC kampaní
  • Tvorba SEO a obsahové strategie
  • Audit a revize stávajícího obsahu
  • Určení trendů
  • Dokáže najít klíčová slova, která jsou relevantní k vašemu tématu
  • Analýza konkurence
  • Hodnocení hledanosti a relevance
  • Identifikace vyhledávacích frází
  • Blogové články
  • Transakční dotazy

Díky analýze klíčových slov, dokážete najít hledané fráze které jsou relevantní k vašemu tématu, a díky tomu "uvidíte", na co je nutné se zaměřit a jakou strategii použít.

 

Co je analýza klíčových slov?

Analýza klíčových slov je proces vyhledávání a výběru slov, témat a frází, které uživatelé zadávají do vyhledávačů při hledání informací o produktu nebo služeb.

Tato analýza je základem optimalizace pro vyhledávače, protože pomáhá webovým stránkám cílit na správná klíčová slova a zvyšovat tak jejich viditelnost v organickém vyhledávání.

Při analýze se hodnotí hledanost klíčových slov, konkurence, relevance pro dané téma a potenciál pro dosažení vyšších pozic ve vyhledávačích (Google, Seznam nebo Bing).

Správná a efektivní analýza klíčových slov umožňuje SEO specialistům, tvůrcům obsahu a marketérům vytvářet strategický obsah, který odpovídá dotazům cílové skupiny a zvyšuje organickou návštěvnost na webové stránky.

proc-pracovat-na-seo

 

Proč je analýza klíčových slov důležitá?

Je analýza klíčových slov důležitá? Rozhodně ANO!

Analýza je základním kamenem každé úspěšné marketingové a SEO strategie. Bez toho, by SEO specialisté, marketéři a copywriteři nemohli vytvářet obsah, který souvisí s vaším projektem.

Díky analýze klíčových slov dokážete identifikovat klíčová slova které lidi hledají, pochopíte konkurenční prostředí, dokážete identifikovat nové vstupní stránky na které dosud necílíte a pochopíte záměr vyhledávání.

Abych to shrnul, analýza klíčových slov je důležitá z několika hledisek:

  1. Zvyšuje viditelnost v organickém vyhledávání: Jestliže používáte relevantní klíčová slova na vašich webových stránkách, je mnohem větší pravděpodobnost, že se váš web objeví na předních pozicích ve vyhledávání (SERP). Následně díky tomu dosáhnete značnému růstu (záleží na mnoha faktorech) v organické návštěvnosti.
  2. Oslovíte relevantní publikum: Pomocí analýzy klíčových slov dokážete identifikovat fráze a slova, která používají vaši potenciální návštěvníci/zákazníci. Díky tomu se můžete zaměřit na ta slova, která jsou úzce spojená s vaším podnikáním. Na druhou stranu, pokud budete používat ta klíčová slova, která nikdo nehledá nebo jsou nerelevantní žádné zákazníky/čtenáře nezískáte.
  3. Zvýšíte míru prokliku (CTR): Jak už jsem zmínil, pokud používáte relevantní klíčová slova na vašich stránkách, je mnohem větší pravděpodobnost, že na vaše webové stránky přijdou lidi, kteří se skutečně zajímají o to co nabízíte.
  4. Zlepšíte návratnost investic (ROI)
  5. Dokáže použít podklady k PPC kampaním: Pokud máte kvalitní analýzu klíčových slov, dokážete v tabulce vidět, kolik stojí cena za proklik následujícího klíčového slova. Díky tomu se dokážete podívat na data a říct si: Na tohle klíčové slovo můžu cílit, na toto ne protože je moc drahá cena za prokolik atd..

 

Jaká data se řeší v Analýze?

V analýze se řeší mnoho dat pro každé klíčové slovo.

Díky tomu dokážete měřit skutečnou hledanost, konkurence, fráze nebo například cenu za proklik v PPC kampaních a mnoho dalšího...

Jaké hlavní metriky se používají a co se dá zjistit?

  • Průměrná měsíční hledanost 
  • Průměrná roční hledanost
  • Cena za proklik PPC kampaní (Google a Seznam)
  • Konkurečnost
  • A mnoho dalších metrik (záleží na tom, jaká data chcete dolovat a za jakým záměrem)

 

Jaké SEO nástroje se používají?

Pokud si chcete vybrat ten správný SEO nástroj pro analýzu, je důležité zmínit, že každý SEO nástroj přistupuje k analýze "jinak". 

Některé SEO nástroje se specializují na zpětné odkazy a technické SEO. Oproti tomu, se jiné nástroje specializují na tvorbu obsahu a hledání klíčových slov. 

Předem je tedy důležité zvážit, co opravdu od SEO nástroje očekáváte, a jaký je váš cíl.

Na trhu si můžete zaplatit nástroje v řadách stovek korun/měsíc až několik tisíc/měsíc.

Existují placené i neplacené verze SEO nástroje, avšak vždy doporučuji si zaplatit profesionální program jako je například Collabim, Marketing Miner nebo Ahrefs.

Pokud si nevíte rady, jaký nástroj vybrat, přečtěte si náš článek Nejlepší SEO nástroje.

collabim-seo-nastroj

 

Jaký SEO nástroj vybrat?

Výběr správného nástroje, jak už jsem zmínil v předešlém odstavci je velmi důležitý. Musíte si říci, co vlastně chcete očekávat od určení správného SEO nástroje. 

Roli bude hrát i při rozhodování cena. Některé nástroje se pohybují v řádek stovek korun/měsíc, a některé nástroje jsou i za stovky EUR/měsíc.

Na internetu můžete najít české SEO nástroje, ale také i desítky zahraničních nástrojů. 

Mezi české nástroje můžeme zařadit:

  • Collabim
  • Marketing Miner

Zahraniční SEO nástroje

  • Ahrefs
  • MOZ
  • SEMRush
  • Senuto
  • Mangools
  • Ubersuggest
  • SpyFu

Vyjmenoval jsem zde ty nejznámější a nejpoužívanější SEO nástroje na trhu. 

Některé nástroje mají své pro a proti, a také vám zároveň každy SEO specialista doporučí jiný. 

Já například používám od začátku Collabim. Program mi vyhovuje a za to co nabízí služby/cena je pro mě velmi užitečný.

Je důležité zmínit, že pro základní SEO správu a analýzu klíčových slov vám bude stačit jakýkoliv SEO nástroj.

 

Tipy na analýzu klíčových slov

Jaké jsou další typy, která vám pomohou s analýzou klíčových slov?

  1. Zaměřte se na relevantní klíčová slova, která odpovídají vaší službě nebo produktu.
  2. Prozkoumejte a použijte všechny typy klíčových slov.
  3. Koukněte na konkurenci a sledujte nejnovější trendy (Google Trends).
  4. Pravidelně aktualizujte obsah i klíčová slova na stránce.

seo-strategie 

Jak na analýzu klíčových slov?

 Nyní, když už jste pochopili co je to analýza klíčových slov, a jak je pro váš online byznys důležitá, ukážu vám nastíním postup práce krok za krokem. 

Podle následujících kroků musíme začít identifikovat relevantní klíčová slova k vašemu tématu (na co chcete cílit), abyste dokázali přilákat zákazníky a návštěvníky, a vytvořili si spolehlivou strategii klíčových slov, která bude přinášet to správné "ovoce". 

Rád bych zmínil, že více jak 60-70% e-shopů cílí na špatná klíčová slova a díky tomu nedokážou uspět v organickém vyhledávání.

 

1) Začínáme s výzkumem klíčových slov

Než se pustíme do analýzy klíčových slov, abyste dokázali optimalizovat svůj obsah, je důležité se seznámit s jejími základy.

V první řadě je důležité pochopit, na co jsou klíčová slova zaměřena (cílena) a s jakými typy klíčových slov se můžete setkat, nebo jak se například liší longtailová klíčová slova oproti běžným "normálním" klíčových slovům.

Hlavní klíčové slovo (primární), je klíčové slovo, nebo fráze, kterou musíte zahrnout do názvu, URL, meta popisku stránky a především do obsahu (těla) stránky.

 

Už jste někdy slyšeli o long-tail klíčové slovo? Jedná se o klíčové slovo, které obsahuje 3 a více slov v názvu.. například: "jaké účinky má zelený čaj".

Jedná se o specifičtější fráze, která se používá v SEO. 

Sice mají nižší objem vyhledávání, ale mají mnohem vyšší potenciál pro konverzi, protože odpovídají lépe záměru uživatele v organickém vyhledávání.

Long-tail klíčová slova se používají především v tu chvíli, kdy je na trhu velká konkurence, tak se budete snažit odlišit a zároveň vám tyto slova pomohou v organickém vyhledávání mnohem lépe, než když budete cílit na primární klíčové slovo, které má vysokou konkurenčnost. 

 

2) Jaký je záměr klíčového slova?

Mezi hlavní a nedílnou součástí při tvorbě strategie a analýzy je vědět, jaký má záměr vaše klíčové slovo. 

Můžete se vžít do svých zákazníků nebo čtenářů, a díky tomu pochopíte záměr vašeho vyhledávání.

Bavíme se tu zde o rozdělení klíčových slov podle záměru.. Mezi hlavní rozdělení patří, zda je vaše klíčové slovo je:

  1. Informační (lidé hledají informace)
  2. Navigační (lidé chtějí najít konkrétní webovou stránku)
  3. Komerční (lidé vyhledávají a prozkoumávají značky, produkty nebo služby)
  4. Transakční (lidé chtějí nakoupit zboží/službu)

Tím chci říct, že v první řadě se před analýzou musíte zajímat o to, jakého charakteru je vaše klíčové slovo.

Chcete provádět analýzu pro e-shop? Hledejte transakční dotazy.. Pokud chcete hledat klíčová slova pro blog, musíte se zaměřit na informační (blogové) dotazy.

 

 

3) Udělejte si seznam témat, na které chcete cílit

Prvním krokem, a zároveň tím nejdůležitějším je vědět, jaký okruh témat chcete analyzovat.

Vytvořte si tabulku okruhu témat a kategorií, na které klíčová slova chcete cílit.

Vždy doporučuji analyzovat jedno dané téma, jelikož z praxe vím, že několik okruhů témat v jednom Excellu, který má tisíce a tisíce klíčových slov zabere strašně moc času, a navíc v tom budete mít takový zmatek, že to zabere dvakrát tolik času...

Seznam témat by měl odpovídat kategoriím produktů nebo čehokoliv, co by mohlo zajímat vaší cílovou skupinu. 

Jak už jsem nastínil, doporučuji shluk témat udržovat velmi malý. Například 1 až 3 témata.

Poté co si určíte obecné kategorie, je také čas identifikovat související výrazy i fráze, které mají potenciál vaší zákazníci hledat.

Například, mám blog o Fitness, a chci vytvořit analýzu klíčových slov na téma: krevety.

Otevřu Marketing Miner, zadávám klíčové slovo Krevety a kouknu se, jaká klíčová slova a fráze jsou ve spojitosti s tímto slovem vyhledávaná. 

analyza-klicovych-slov-krevety

Nyní díky nástroji můžete vidět okruh témat, do kterých se mohu pustit a psát o nich.

My jsme si například připravili téma pro klienta: Jak jíst a připravit krevety.

 

 

Jaká je cena analýzy a jak dlouho bude trvat?

Analýza klíčových slov se nedá předem určit, kolik zabere času... Ale proč? Pokusím se to vysvětlit.

Pokud vám někdo nabídne analýzu klíčových slov, a předem vám řekne přesnou částku, tak vám nedoporučuji jít tímto směrem. A to z jednoho prostého důvodu.

Nikdy se předem nedá určit, kolik času nad analýzou strávíte..

Z mé dlouholeté praxe můžu říct, že každý projekt je velmi individuální, a to ať už se jedná o e-shopovou kategorii nebo službu. Záleží totiž na daném tématu, jak moc je obsáhlé.

Například tvorba analýzy pro e-shopovou kategorii, kde zákazník prodává Pily (ruční, motorové, elektrické atd..) může zabrat desítky hodin.. Jedná se totiž o velký dataset klíčových slov, který bude obsahovat více než desítky tisíc klíčových slov se kterými budeme muset pracovat. 

Oproti tomu, například analýza na službu Stěhování může zabrat 10 až 15 hodin. Jedná se totiž o lokální byznys, a dataset frázi bude malý.

Další podstatnou věc bych chtěl zmínit, že záleží také na tom, jaký okruh témat chce zákazník řešit. Pokud chce analýzu jenom na kategorii motorové pily, délka analýzy zabere méně času. Jestliže chce analýzu na celé téma Pily, zabere to opravdu mnoho času.

Proto nedokážeme předem říct, jak dlouho bude analýza trvat. Ze zkušenosti můžeme říct orientační čas, ale výsledek se může výrazně lišit.

Pokud máte zájem o analýzu klíčových slov, neváhejte mi napsat.

 

Jestli zajímáte více o analýzu klíčových slov můžete si přečíst náš článek Definice klíčových slov: Proč jsou klíčová slova tak důležitá?

Pokud vás zajímává více o SEO, můžete si přečíst můj článek Jak na SEO v roce 2024.

 

Jaké ostatní SEO služby nabízíme?

 

V jakých lokalitách nabízíme SEO?

Zpět do obchodu