SEO copywriting: kompletní průvodce

Tento článek patří k nejkomplexnějším průvodcům SEO copywritingu.

Dozvíte se, jak na SEO Copywriting, a psát tak, aby nejen lidé, ale i vyhledávače si zamilovali váš obsah.

Pojďme na to!

seo-copywriting

Co je Copywriting?

Copywriting je umění a dovednost psaní textu pro reklamní nebo marketingové účely.

Cílem copywritingu je přesvědčit, informovat nebo přimět čtenáře k určité akci, jako je nákup produktu, registrace na službu, přihlášení k odběru newsletteru nebo jednoduše zvýšení povědomí o značce nebo produktu. 

Copywriter/ka se především zaměřuje na tvorbu obsahu (blogové příspěvky, tvorba obsahu, popis produktů atd..) 

Co je SEO?

SEO, což je zkratka pro "Search Engine Optimization" (optimalizace pro vyhledávače), je soubor technik a strategií používaných k zlepšení viditelnosti webových stránek ve výsledcích vyhledávačů, jako je Google, Bing nebo Yahoo.

Cílem SEO je zvýšit organický (neplacený=žádné reklamy) provoz na webové stránce tím, že ji umístí co nejvýše ve výsledcích vyhledávání pro relevantní klíčová slova a fráze.

Zde můžete vidět příklad, jak při tvorbě obsahové stragie pro e-shop na základě klíčových slov (červená čára, kdy jsem začal optimalizovat), jsem dokázal zvýšit organickou návštěvnost stránek o více jak 600 %. A to díky analýze klíčových slov na vybraný okruh témat a použití technik SEO Copywritingu.

(možná to vypadá špatně, že zrovna ukazuji začátek optimalizace na nejnižší hladině návštěvnosti, ale opravdu tomu tak je... :D. E-shop předtím vyřadil tisíce produktů z nabídky, a začal s novým sortimentem)

organicka-navstevnost-google-search-console

Proč je SEO důležité?

SEO je důležité z několika klíčových důvodů, které mají významný dopad na úspěch a organickou návštěvnost vašich webových stránek.

Proč je SEO důležité a jak vám může pomoci?

  • Zvýšení organické návštěvnosti
  • Pokud vytvoříte kvalitní obsah nestojí vás to žádné peníze (oproti placené reklamě) a přilákáte tím návštěvníky
  • Zvyšuje důvěryhodnost a autoritu stránek
  • Dlouhodobé výsledky v organickém vyhledávání
  • Konkurenční výhoda

Pokud však dokáže nakombinovat správné techniky SEO a Copywritingu, dokážete tím vytvořit "mocnou zbraň", jak uspět v organickém vyhledávání.

Zde můžete vidět graf z Ahrefs, jak vám dokáže pomoci SEO v organickém výsledku vyhledávání.

organicka-navstevnost-webovych-stranek

Co je SEO Copywriting?

SEO copywriting je proces psaní obsahu pro webové stránky s cílem optimalizovat je pro vyhledávače (jako je Google, Seznam Bing atd..) a zároveň zajistit, aby byl tento obsah atraktivní a užitečný především pro čtenáře.

Tento "druh" copywritingu kombinuje principy samotného copywritingu. Akorát se zaměřuje na vytváření obsahu, s technikami SEO, aby byl obsah lépe viditelný a hodnocený ve výsledcích vyhledávání.

Jinými slovy řečeno, jedná se o styl psaní, který je především určený pro vyhledávače, ale zároveň nesmí být "robotický" ale použitelný pro lidi.

SEO copywriting zahrnuje kombinaci několika technik, aby váš obsah byl optimalizovaný pro vyhledávače (skrz klíčová slova). A díky tomu se dokážete lépe umisťovat ve výsledcích vyhledávání, a získáte tím větší návštěvnost.

Pokud jste začátečník ve psaní, nebo už nějakou dobu píšete texty na svůj blog nebo e-shop, tak se vám určitě stalo, že jste strávili hodiny a hodiny nad jedním článkem, dali jste tomu maximum, ale nikdo nepřišel... Určitě jste se ptali, kde je chyba? A v této chvíli přichází na řadu SEO Coypwriting!

Největším a nejčastějším problémem se stává to, že do svého blogové příspěvku nezadáte ta správná klíčová slova a nebo že je zadáte "špatně". (důvodů může být více, počínaje obecným tématem, nebo žádnou hledaností).

Jaké jsou důležité aspekty SEO copywritingu?

  1. Průzkum klíčových slov
  2. Psaní kvalitního obsahu
  3. Optimalizování pro vyhledávače
  4. Výzva k akci

Jedná se pouze o zlomek toho, na co je důležité se zaměřit při SEO coypwritingu....

Pokud však chcete dozvědět, jak na SEO Coypwriting krok za krokem, na co si dát pozor a jaké je tajemství úspěchu.

Pojďme na to!

Jak na psaní užitečného obsahu pro lidi?

Psaní užitečného obsahu pro lidi vyžaduje kombinaci dobře promyšlené strategie, porozumění vašemu publiku a schopnosti vytvářet kvalitní a relevantní obsah.

Pokud si myslíte, že dokážete jako robot napsat text, zaspamovat článek klíčovými slovy, a máte vyhráno tak jste na omylu...

Obsah který píšete musí být užitečný nejen pro vyhledávače, ale také zároveň pro lidi!

To musí zahrnovat:

  • Porozumění vašemu publiku
  • Analýza klíčových slov (klíčová slova musí být použity v nadpisu, meta description, popisu obrázku atd..)
  • Musíte se zaměřit na hodnotu a kvalitu
  • Použít strukturované nadpisy (H1, H2, H3 ...)
  • Zahrnout vizuální prvky
  • Výzva k akci
  • A mnoho dalšího...

Musíte uspokojit záměr vyhledávání

Uspokojení záměru vyhledávání, neboli "search intent", je klíčové pro úspěch v SEO a pro poskytování hodnotného obsahu vašemu publiku.

Záměr vyhledávání se týká toho, co uživatelé skutečně hledají nebo chtějí dosáhnout, když zadávají dotaz do vyhledávače.

Vyhledávací záměry se dají rozdělit do 4 hlavních pilířů:

  • Informační záměr: Uživatelé hledají informace nebo odpovědi na otázky.
  • Navigační záměr: Uživatelé se snaží dostat na konkrétní webovou stránku nebo aplikaci.
  • Transakční záměr: Uživatelé mají v úmyslu provést nějakou online transakci, jako je nákup produktu.
  • Komercionální záměr: Uživatelé hledají informace před rozhodnutím o nákupu (např. recenze, srovnání).

Záměr vyhledávání je velmi důležitým aspektem při tvorbě kvalitního obsahu.

Teď, když už jsme si řekli základní a hlavní pilíře SEO copywritingu, pojďme si ukázat, jak na to, krok za krokem.

Jak dělat SEO Copywriting?

SEO Copywriting v podstatě není žádná raketová věda.. Pokud se budete řídit pomocí našeho seznamu a radou postupů, tak vás to hravě naučíme.

Na co je důležité se zaměřit?

  1. Analýza klíčových slov (pomocí analytických nástrojů placených/neplacených)
  2. Fáze psaní článku (příprava, psaní, korektura)
  3. Osnova
  4. Správná struktura nadpisů (H1, H2, H3 atd..)
  5. Odstavce (piště jasně a stručně)
  6. Zahrňte vizuální prvky
  7. Tvořte čitelný obsah
  8. Konkurenční články na stejné téma (analýza konkurence. Jak vizuální, tak pomocí SEO nástrojů)
  9. Relevance k danému tématu
  10. Vizuální prvky (infografika, obrázky, video atd...)
  11. Popisky obrázků
  12. Výzva k akci 
  13. FAQ
  14. Optimalizace "všeho" (titulek, meta description, podnadpisů, obrázků, videí atd..)

Tento seznam bodů, by vám měl posloužit jako základní struktura článku a postup krok za krokem.

Pojďme si ale rozebrat každý krok zvlášť, ať víte, jak na to..

Analýza klíčových slov

Pokud chcete návštěvnost z vyhledávání, musíte psát o tématech, která vaše cílová skupina hledá. Než tedy dáte pero na papír, musíte mít seznam relevantních klíčových slov, na která chcete cílit.

Nejjednodušší způsob, jak toho dosáhnout, je použít nástroj pro výzkum klíčových slov. Ať už se jedná o placený tak neplacený.

Samozřejmě kvalitní placený SEO nástroj je mnohem lepší, než používat návrh klíčových slov od Googlu nebo Seznamu (neplacený).

V čem jsou profesionální SEO nástroje lepší? Vyjmenovat bych zde mohl desítky a desítky věci.. Shrnu ale několik základních bodů:

  • Komplexní analýza klíčových slov (objem vyhledávání, konkurenčnost, Long-tail klíčová slova atd..)
  • Analýza vašeho tématu (pokud už někdo o vašem tématu byl napsán blogový článek, můžete pomocí analytiky zjistit, kdo na článek odkazuje, jaká klíčová slova obsahuje nebo i konkurenčnost)
  • Sledování pozic ve výsledku vyhledávačů
  • Analýza konkurence
  • Měření a report

Shrnul jsem jen základní a ty nejdůležitější věcí profesionálních programů.. 

Oproti neplacený nástrojům, jako je Sklik nebo Google Ads (plánovače klíčových slov především pro PPC) můžete najít opravdu velký objem dat, které jsou velmi důležité.

Plánovače klíčových slov jsou druhou alternativou (neplacenou) pro získání klíčových slov. Jen bych chtěl zdůraznit, že se především jedná o PPC klíčová slova (placená reklama), takže jejich data mohou být úplně jinde.

Doporučené nástroje pro SEO analýzu:

Bezplatné SEO nástroje

Zmínil jsem zde nejznámější a nejpoužívanější..Na internetu však můžete najít desítky a desítky různých SEO nástrojů. 

Rozdíl se především liší v ceně, ale také v tom co nástroj umí. 

Některé SEO nástroje se specializují na různé věci, jako je například Link-building, analýza atd..

Je důležité také zmínit, že některé programy stojí i stovky dolarů, a fungují na principu tarifu.

Pokud některý z těch programů potřebujete pro svoje "osobní" účely, bude vám stačit základní tarif. 

Jestliže chcete exportovat více dat (klíčových slov, měření pozic klíčových slov atd..) tak si už budete muset připlatit.

Každý SEO Specialista vám doporučí jiný nástroj.. Já například používám český nástroj Collabim.. V podstatě se dá říci, že za málo peněz, hodně muziky. Na tento nástroj napíšu zvlášť samostatný článek.

Pro lepší vizualizaci vám ukážu analýzu klíčových slov z Marketing Mineru.

marketing-miner-analyza-klicovych-slov

 

Zdroje článku:

SEO Copywriting: The Definitive Guide [online]. [cit. 07. 02. 2024]. Dostupné z: https://backlinko.com/seo-copywriting

Co je SEO copywriting? | Aira blog [online]. [cit. 07. 02. 2024]. Dostupné z: https://blog.aira.cz/rozdil-mezi-seo-copywritingem-klasickym-copywritingem

 

Jaké služby nabízíme?

Přečtěte si náš SEO slovník pojmů nebo Marketingový slovník pojmů.

Zpět do obchodu