SEO Audit

SEO Audit je komplexní kontrola vašich webových stránek, díky které zjistíte, jak dobře jsou optimalizované pro vyhledávače.

V podstatě si ho můžete představit jako souhrnný dokument, kde se odhalí slabé i silné stránky z pohledu vyhledávačů. 

Na co se zaměřuje při SEO auditu?

  1. On-page a Off-page faktory
  2. Technické SEO
  3. Analýza obsahu
  4. Kontrola napojených služeb

 

Níže si můžete přečíst kroky, jak postupujeme při SEO auditu.

8 999 Kč
Skladem

Cílem SEO Auditu je identifikovat oblasti, na kterých je důležité zapracovat , abyste se dokázali zlepšit v organickém vyhledávání.

V podstatě se dá říci, že se snažíte projít všechna místa, kde by se mohli objevit technické potíže, které by bránili vaším webovým stránkám ve výsledku vyhledávání.

SEO audit je často velmi opomíjený, ale za mě se jedná o jednu z nejdůležitějších částí v SEO.

I jen sebemenší chyba může bránit vyhledávačům v procházení a díky tomu se nedokážete rankovat v organickém vyhledávání. 

Pojďme se společně podívat na to, jak takový SEO audit probíhá a co se při něm řeší.

 

 

SEO audit

Jaké kroky se řeší při procházení a indexace?

Kontrola procházení a indexace

Mezi prvními věcmi, které se řeší při auditu je kontrola procházení a indexace.

Tato část je ta nejdůležitější a hned vám řeknu proč. Pokud váš web nebude indexovaný a vyhledávače jej nebudou moci procházet, nikdy se neukážete ve výsledcích vyhledávání a na váš web nepřijdou žádní návštěvníci.

Vyhledávače jako Google, Seznam, Bing a ostatní procházejí webové stránky, aby je mohly přidat do svého indexu.

Aby se vaše stránky zobrazovaly ve výsledcích vyhledávání, musí být v první řadě indexovatelné pro vyhledávače.

Jednoduše řečeno = Pokud váš web nelze indexovat, nikdo vás nenajde a tím pádem se neobjevíte ve vyhledávačích (SERP).

 

Jak fungují vyhledávače?

Vyhledávače pracují pomocí 3 hlavních funkcí:

  1. Procházení
  2. Indexování
  3. Hodnocení

Níže si uvedené funkce podrobněji rozebereme.

 

Co znamená procházení (crawling)?

Crawling je proces, při kterém každý vyhledávač vysílá tzv. pavouky (crawlery), kteří prohledávají stránky a aktualizovaný obsah

Pokud se baví o nalezení obsahu, může to být například text, video, obrázek, soubor, PDF a mnoho dalšího..

Tento obsah vyhledávače objevují pomocí odkazů, jak už externích tak především i interních. 

Jakmile vyhledávač objeví některou adresu URL, navštíví jí, aby dokázal určit co na ní je. Následně potom začne následovat odkazy, které se nachází na dané webové stránce (interní odkazy), aby našel nové URL adresy.

Díky tomu crawler může najít nový obsah a následně ho zařadit do svého indexu. 

Crawler, který všechno prochází se jmenuje Googlebot. Tento robot funguje na principu algoritmu, a určuje, které stránky může proházet a následně vyhodnocovat.

Googlebot ale neprochází všechny webové stránky, které najde nebo objeví. V některých takových případech se vám může objevit hláška v Google Search Console = Objeveno momentálně neindexováno.

Pokud crawler nezaindexuje vaší stránku, může to být z mnoho důvodů. V některých případech to chce jen "čas", aby jí znovu navštívil a zaindexoval. V jiných případech se může jednat o problém jako jsou tyto:

  1. Příliš mnoho javascriptu na stránce
  2. Nízká kvalita obsahu
  3. Zakázané procházení v souboru Robots.txt
  4. A mnoho dalšího..

Pokud vaše stránky nejsou prozatím v indexu vyhledávačů, není potřeba vyvolávat paniku.. V některých případech a to především u nově vzniklých stránkách to trvá delší dobu, než se zaindexované stránky objeví v organickém vyhledávání.

Pokud tento problém přetrvává, a crawler pořád nenachází vše stránky, můžete mít problém s technickým SEO. V tomto případě je dobré kontaktovat odborníka, který vám pomůže najít vzniklý problém.

Nejčastěji se objevují tyto chyby:

  • Nově vzniklé stránky, na které nevedou žádné externí odkazy
  • Problém s interním prolinkováním
  • Špatně nastavený soubor Robots.txt
  • Stránky neobsahují Sitemap.xml

V příručce Googlu se píše, že soubor Sitemap nemusí stárnky mít, pokud je jejich obsah malý (do 500 stránek). Avšak doporučuji Sitemapu přidat do Google Search Console. 

Následně můžete vidět, jaké stránky a kolik jich bylo odesláno.

Doporučuji také občas zkontrolovat, zda webová stránka je pravidelně procházena, abyste předešly případným problémům.

sitemap

 

Indexování

Indexování je proces, ukládání dat, které shromažďuje crawler do svého indexu.

Vyhledávače po procházení vašich webových stránek se snaží "pochopit" o čem vaše stránka je.  

Můžete si to představit jako jako kartotéku v knihovně, která obsahuje záznamy o všech knihách.

Při indexování dochází k řadě procesů a vyhodnocení, kdy vyhledávače určí o čem stránka je, jestli není duplicitní (kanonická) nebo zda jí má zařadit do svého indexu.

Pokud crawler indexuje vaší stránku, následně jí zařadí do výsledku vyhledávání na základně mnoha hodnotících faktorů.

Google má více jak 200 hodnotítích faktorů, na základně kterých vyhodnocuje webové stránky.

Přesný počet a jednotlivá "váha" hodnotících faktorů není známá a během každého roku se neustále mění.

Avšak, menší většina z nich jsou známé:

  1. Obsah
  2. Klíčová slova umístěná na stránce
  3. Zpětné odkazy
  4. Technické SEO

Doporučuji se nezaměřovat komplexně na každý faktor zvlášť, ale spíše celkově na vytváření kvalitního obsahu.

 

Jak zjistit jestli stránka zaindexovaná?

Zda je stránka zaindexovaná se dá zjistit několika způsoby. 

Mezi ty hlavní, které doporučuji je založit si Google Search Consoli, pokud jí pořád nemáte.

Založení není žádná věda, a zvládne to opravdu každý. Navštivte tuto stránku: https://search.google.com/search-console/about

V podstatě stačí přidat stránku do GSC, vložit měřící kód do zdrojového kódu vaší webové stránky a máte hotovo. 

Dalším způsobem, jako dokážete zjistit, zda je vaše stránka v indexu vyhledávačů můžete učinit takto: vložit operátor site: před vaší webovou stránku.

site:www.vašestranky.cz = tímto způsobem vložte URL to vyhledávače Googlu, a uvidíte, zda jsou vaše stránky zaindexované.

 site_www.zoomstudio.cz

Ještě bych se rád vrátil k Google Search Consoli. 

Pokud vložíte měřící kód na vaše stránky, během prvních pár dní nebo týdnu se nemusí propsat zatím žádná data v záložce Indexování = stránky.

U nových webových stránek to delší dobu trvá, než je objeví Googlebot. Pokud se za pár dní objeví v indexu, může to vypadat následovně:

index-google

Pokud scrolujete dolů, můžete vidět report, jak si na tom vaše stránky vedou z pohledu indexování.

Následně tu máme jeden screen z velkého e-shopu, který má více jak 25 tisíc stránek.

Níže můžete vidět, jaké všechny problémy se na dané stránce nachází. 

(Doufám že se reportu nezaleknete, chtěl jsem jen prezentovat co vás také může čekat v GSC).

Důležité je tyto problémy v Google Search Consoli řešit. Některé problémy se musí řešit, některé jsou v pořádku jen se zde objevují chybové hlášky.

Spíše chci demonstrovat, že každá stránka v průběhu bude mít chybové hlášky, pak už se jen jedná o to, jak velké problémy se na stránkách nacházejí.

Snímek obrazovky 2024-04-07 v 10.57.28

Kategorie: Služby
Zpět do obchodu