SEO Audit

SEO Audit je komplexní kontrola vašich webových stránek, díky které zjistíte, jak dobře jsou optimalizované pro vyhledávače.

V podstatě si ho můžete představit jako souhrnný dokument, kde se odhalí slabé i silné stránky z pohledu vyhledávačů. 

Na co se zaměřujeme při SEO auditu?

  1. On-page a Off-page faktory
  2. Technické SEO
  3. Analýza obsahu
  4. Kontrola napojených služeb

 

Níže si můžete přečíst kroky, jak postupujeme při SEO auditu.

8 999 Kč
Skladem

Cílem SEO Auditu je identifikovat oblasti, na kterých je důležité zapracovat , abyste se dokázali zlepšit v organickém vyhledávání.

V podstatě se dá říci, že se snažíte projít všechna místa, kde by se mohli objevit technické potíže, které by bránili vaším webovým stránkám ve výsledku vyhledávání.

SEO audit je často velmi opomíjený, ale za mě se jedná o jednu z nejdůležitějších částí v SEO.

I jen sebemenší chyba může bránit vyhledávačům v procházení a díky tomu se nedokážete rankovat v organickém vyhledávání. 

Pojďme se společně podívat na to, jak takový SEO audit probíhá a co se při něm řeší.

 

Jak postupujeme při SEO auditu?

Na začátku je důležité si říci, jak postupujeme při SEO auditu, a co všechno budete obsahovat vypracovaný dokument:

  1. Kontrola procházení a indexace
  2. On-page
  3. Off-page
  4. Rychlost načítání webových stránek
  5. Mobilní optimalizace
  6. Strukturovaná data
  7. Technické problémy (404)
  8. Robots.txt
  9. Sitemap.xml

 

Kontrola procházení a indexace

Mezi prvními věcmi, které se řeší při auditu je kontrola procházení a indexace.

Tato část je ta nejdůležitější a hned vám řeknu proč. Pokud váš web nebude indexovaný a vyhledávače jej nebudou moci procházet, nikdy se neukážete ve výsledcích vyhledávání a na váš web nepřijdou žádní návštěvníci.

Vyhledávače jako Google, Seznam, Bing a ostatní procházejí webové stránky, aby je mohly přidat do svého indexu.

Aby se vaše stránky zobrazovaly ve výsledcích vyhledávání, musí být v první řadě indexovatelné pro vyhledávače.

Jednoduše řečeno = Pokud váš web nelze indexovat, nikdo vás nenajde a tím pádem se neobjevíte ve vyhledávačích (SERP).

 

Jak fungují vyhledávače?

Vyhledávače pracují pomocí 3 hlavních funkcí:

  1. Procházení
  2. Indexování
  3. Hodnocení

Níže si uvedené funkce podrobněji rozebereme.

 

Co znamená procházení (crawling)?

Crawling je proces, při kterém každý vyhledávač vysílá tzv. pavouky (crawlery), kteří prohledávají stránky a aktualizovaný obsah. 

Pokud se baví o nalezení obsahu, může to být například text, video, obrázek, soubor, PDF a mnoho dalšího..

Tento obsah vyhledávače objevují pomocí odkazů, jak už externích tak především i interních. 

Jakmile vyhledávač objeví některou adresu URL, navštíví jí, aby dokázal určit co na ní je.

Následně potom začne následovat odkazy, které se nachází na dané webové stránce (interní odkazy), aby našel nové URL adresy.

Díky tomu crawler může najít nový obsah a následně ho zařadit do svého indexu. 

Crawler, který všechno prochází se jmenuje Googlebot. Tento robot funguje na principu algoritmu, a určuje, které stránky může proházet a následně vyhodnocovat.

Googlebot ale neprochází všechny webové stránky, které najde nebo objeví.

V některých takových případech se vám může objevit hláška v Google Search Console = Objeveno momentálně neindexováno.

Pokud crawler nezaindexuje vaší stránku, může to být z mnoho důvodů.

V některých případech to chce jen "čas", aby jí znovu navštívil a zaindexoval.

V jiných případech se může jednat o problém jako jsou tyto:

  1. Příliš mnoho javascriptu na stránce
  2. Nízká kvalita obsahu
  3. Zakázané procházení v souboru Robots.txt
  4. A mnoho dalšího..

Pokud vaše stránky nejsou prozatím v indexu vyhledávačů, není potřeba vyvolávat paniku.. V některých případech a to především u nově vzniklých stránkách to trvá delší dobu, než se zaindexované stránky objeví v organickém vyhledávání.

Pokud tento problém přetrvává, a crawler pořád nenachází vše stránky, můžete mít problém s technickým SEO. V tomto případě je dobré kontaktovat odborníka, který vám pomůže najít vzniklý problém.

Nejčastěji se objevují tyto chyby:

  • Nově vzniklé stránky, na které nevedou žádné externí odkazy
  • Problém s interním prolinkováním
  • Špatně nastavený soubor Robots.txt
  • Stránky neobsahují Sitemap.xml

V příručce Googlu se píše, že soubor Sitemap nemusí stárnky mít, pokud je jejich obsah malý (do 500 stránek). Avšak doporučuji Sitemapu přidat do Google Search Console. 

Následně můžete vidět, jaké stránky a kolik jich bylo odesláno.

Doporučuji také občas zkontrolovat, zda webová stránka je pravidelně procházena, abyste předešly případným problémům.

sitemap

 

Indexování

Indexování je proces, ukládání dat, které shromažďuje crawler do svého indexu.

Vyhledávače po procházení vašich webových stránek se snaží "pochopit" o čem vaše stránka je.  

Můžete si to představit jako jako kartotéku v knihovně, která obsahuje záznamy o všech knihách.

Při indexování dochází k řadě procesů a vyhodnocení, kdy vyhledávače určí o čem stránka je, jestli není duplicitní (kanonická) nebo zda jí má zařadit do svého indexu.

Pokud crawler indexuje vaší stránku, následně jí zařadí do výsledku vyhledávání na základně mnoha hodnotících faktorů.

Google má více jak 200 hodnotítích faktorů, na základně kterých vyhodnocuje webové stránky.

Přesný počet a jednotlivá "váha" hodnotících faktorů není známá a během každého roku se neustále mění.

Avšak, menší většina z nich jsou známé:

  1. Obsah
  2. Klíčová slova umístěná na stránce
  3. Zpětné odkazy
  4. Technické SEO

Doporučuji se nezaměřovat komplexně na každý faktor zvlášť, ale spíše celkově na vytváření kvalitního obsahu.

 

Jak zjistit jestli stránka zaindexovaná?

Zda je stránka zaindexovaná se dá zjistit několika způsoby. 

Mezi ty hlavní, které doporučuji je založit si Google Search Consoli, pokud jí pořád nemáte.

Založení není žádná věda, a zvládne to opravdu každý. Navštivte tuto stránku: https://search.google.com/search-console/about

V podstatě stačí přidat stránku do GSC, vložit měřící kód do zdrojového kódu vaší webové stránky a máte hotovo. 

Dalším způsobem, jako dokážete zjistit, zda je vaše stránka v indexu vyhledávačů můžete učinit takto: vložit operátor site: před vaší webovou stránku.

site:www.vašestranky.cz = tímto způsobem vložte URL to vyhledávače Googlu, a uvidíte, zda jsou vaše stránky zaindexované.

 site_www.zoomstudio.cz

Ještě bych se rád vrátil k Google Search Consoli. 

Pokud vložíte měřící kód na vaše stránky, během prvních pár dní nebo týdnu se nemusí propsat zatím žádná data v záložce Indexování = stránky.

U nových webových stránek to delší dobu trvá, než je objeví Googlebot. Pokud se za pár dní objeví v indexu, může to vypadat následovně:

index-google

Pokud scrolujete dolů, můžete vidět report, jak si na tom vaše stránky vedou z pohledu indexování.

Následně tu máme jeden screen z velkého e-shopu, který má více jak 25 tisíc stránek.

Níže můžete vidět, jaké všechny problémy se na dané stránce nachází. 

(Doufám že se reportu nezaleknete, chtěl jsem jen prezentovat co vás také může čekat v GSC).

Důležité je tyto problémy v Google Search Consoli řešit. Některé problémy se musí řešit, některé jsou v pořádku jen se zde objevují chybové hlášky.

Spíše chci demonstrovat, že každá stránka v průběhu bude mít chybové hlášky, pak už se jen jedná o to, jak velké problémy se na stránkách nacházejí.

Snímek obrazovky 2024-04-07 v 10.57.28

 

Můžete také použít SEO nástroj, který nabízí analýzu indexovaných a neindexovaných stránek.

Níže můžete vidět graf indexovaných stránek z Collabimu u jednoho z mých klientů:

seo-report-collabim

Jak si můžete všimnout, více jak 90% stránek ve vyhledávači Googlu nejsou stránky indexované. A na seznamu z více jak 70%.

A to je velký problém, který se musí co nejdříve vyřešit.

 

On-page SEO

On-page SEO je optimalizace prvků na vašich webových stránkách, s důležitým cílem = usnadnit vyhledávačům pochopení obsahu a jeho relevanci.

V podstatě se dá říci, že On-page SEO jsou prvky, které jsou přímo na vaší webové stránce, jako je například titulky, meta description, struktura webových stránek, popisky obrázku a mnoho dalšího.

Při SEO auditu provádíme kompletní audit On-page faktorů (jeden po druhém), jelikož se jedná o část mozaiky, jak uspět v organickém vyhledávání.

Jaké jsou všechny prvky On-page SEO?

  1. Obsah
  2. Nadpisy
  3. Meta description
  4. Struktura webových stránek
  5. Obrázky
  6. Interní prolinkování
  7. Uživatelská zkušenost (UX)

Proč je důležité zabývat se On-page optimalizací?

  1. Zvýšení viditelnosti ve vyhledávání
  2. Vyšší míra prokliku (CTR)
  3. Kvalitní traffic
  4. Posilujete autoritu webových stránek

Kontrolu On-page faktorů provádíme pomocí speciálních SEO nástrojů, které jsou určeny pro detailní analýzu.

Pokud se chcete dozvědět více, můžete navštívit náš článek: On-page Faktory: jak na správnou optimalizaci?

 

Off-page SEO

On-page a Off-page faktory se od sebe velmi odlišují.

On-page faktory můžete upravovat přímo na stránce.

Oproti tomu Off-page faktory optimalizujete mimo vaší stránku.

Off-page SEO zahrnuje všechny aktivity mimo váš web.

Jaké jsou prvky Off-page SEO?

  1. Linkbuilding (zpětné odkazy)
  2. Sociální média
  3. Budování brandu
  4. Lokální SEO
  5. Interakce s uživateli

Jaké jsou výhody?

  1. Zvýšení organické návštěvnosti
  2. Posilujete autoritu webu
  3. Zvyšujete důvěryhodnost
  4. Zíksání zpětný odkazů

Stejně jako On-page SEO je i Off-page SEO velmi důležité.

Pokud budete chtít zapracovat na On-page, doporučuji zainvestovat stejně tak i do Off-page SEO.

A proč?

Pokud chcete uspět v organickém vyhledávání, musíte zapracovat ve všech směrech.

Jestli se zaměříte pouze na jednu "větev" nebudete tak úspěšní. 

 

Jaký je rozdíl mezi On-page a Off-page?

On-page SEO zahrnuje vše, co můžete upravit/udělat na vaší webový stránce, abyste zlepšili své hodnocení.

Off-page SEO pokrývá vše, co můžete optimalizovat mimo váš web (externě). Jedná se například i vytváření zpětných odkazů.

Oba tyto faktory jsou velmi důležitou součástí každé dobré SEO strategie.

 

Rychlost načítání stránek

Poté co zkontrolujeme procházení, indexování a On-page/Off-page SEO, pustíme se to analýzy webových stránek z pohledu rychlosti načítání.

Rychlost načítání stránek je velmi důležitým faktorem, který ovlivňuje uživatelský dojem, SEO a celkový úspěch vašeho webu.

Čím delší bude rychlost načítání stránek, tím více lidí bude odcházet (bounce rate).

Nikdo nechce čekat na načítání stránek v řádu několika sekund (například 5,6,7 a více). 

Pokud budete investovat do optimalizace načítání, mnohonásobně se vám to vrátí.

Jak ale zjistit rychlost načtení stránek?

Můžete vyzkoušet online program přímo od společnosti Google https://pagespeed.web.dev/

PageSpeed Insight je bezplatný nástroj, který vám pomůže analyzovat a optimalizovat rychlost načítání stránek.

Poskytne vám komplexní přehled o tom, jak si váš web vede z hlediska rychlosti a navrhne vám konkrétní kroky, které můžete podniknout ke zlepšení výkonu.

Stačí vložit URL, a během chvilky se vám zobrazí celkový status stránek.

page-speed-insight-google

Následně se vám zobrazí podobný REPORT jako tento:

report-pagespeed-insight

Tento nástroj patří k jedním z mála, který se dá využít při analýzu načítání stránek.

Teď je důležité zmínit, které prvky na stránkách mohou bránit v rychlost načítání:

1) Velikost souboru

  • Obrázky: obrázky ve vysokém rozlišení, které nejsou optimalizované do menší velikosti a jsou ve špatném formátu mohou zabírat dostatek místa a zpomalovat načítání. S tímto problémem se setkáváme u většiny našich klientů. Některé soubory mají i několik MB. A pokud na stránkách máte desítky nebo i stovky takových obrázku, bude to mít negativní dopad na vaše stránky. Doporučujeme obrázky optimalizovat na menší velikost a a správný formát.
  • Videa: stejný problém jako u obrázku. Velká videa s vysokým rozlišením mohou zpomalovat váš web. 
  • Písma: vždy doporučujeme mít "základní" písmo, popřípadě vybrat písma z Google Fonts. Vkládání speciálních nebo vlastních písem může stránky výrazně zpomalit.
  • Skripty: nadměrné používání skriptů (CSS nebo JavaScript může výrazně zpomalit vykreslování stránek.

2) Nekvalitní kód

Špatně napsaný kód HTML, CSS nebo i JavaScript může mít výrazný vliv na načítání stránek. Jelikož prohlížeče budou špatně vykreslovat stránky.

S takovými problémy se setkáváme velmi často.

Klient chce mít krásný grafický web, který se odliší od ostatních.

Samozřejmě, že je to dobrá myšlenka ale... dejte si na to pozor. 

Vždy klientovi doporučujeme co nejčistější a nejméně náročný design, jak to jde.

Pokud se stránky budou špatně vykreslovat, tak vás ani Google nenajde.

3) Špatný a pomalý webhosting

Levné webhostingové služby obvykle nabízí méně serverových zdrojů, a to může vést k pomalému načítání stránek.

Je důležité zmínit, že ne všechny levné webhostingové služby jsou nekvalitní.

Vždy je důležité znát záměr webhostingu.

Pokud například máte webové stránky, kde nabízíte služby typu kadeřnictví nebo cokoliv jiného, můžete zvolit nižší variantu, jelikož víte, že k vám nebude chodit statisíce návštěvníku denně.

Pokud ale máte e-shop, nebo magazín, doporučuji si připlatit za lepší webhosting.

Vždy ale doporučujeme si zodpovědět otázku: Co od webhostingu očekáváte, a podle toho se řídit.

Optimalizace pro mobilní zařízení

Optimalizace pro mobilní zařízení v kontextu SEO se zaměřuje na zjištění toho, aby váš web byl snadno přístupný a rychlý na mobilních zařízení, jako jsou nejen mobily ale i tablety.

 

Kategorie: Služby
Zpět do obchodu