On-Page faktory

On-page SEO zahrnuje širokou škálu strategií, od optimalizace obsahu a klíčových slov až po technické aspekty, jako je například rychlost načítání stránek nebo struktura URL.

Z toho kompletního On-page průvodce se dozvíte, jak dokážete efektivně optimalizovat svůj obsah a které SEO nástroje k tomu použít.

Předtím, než se pustíme do optimalizace On-page faktorů, pojďme si říci, jaké jsou On-page faktory a proč jsou pro vaší stránku důležité.

 

On-page faktory

 

Jak fungují vyhledávače?

Vyhledávače, jako je Google, Seznam a Bing neustále procházejí internet a indexují webové stránky, aby je mohly zahrnout do svých výsledků vyhledávání.

Abychom pochopili lépe, jak fungují vyhledávače z pohledu SEO, je nutné si uvědomit dva klíčové procesy: 

  1. Indexování: vyhledávače používají crawlery, které neustále procházejí internet a hledají nové a aktualizované stránky.
  2. Procházení: pokud crawler shledá stránku za relevantní a užitečnou, uloží jí do svého indexu.

Pomocí různých technik se snažíte optimalizovat stránky tak, abyste se umístili na předních pozicích v organickém vyhledávání.

A právě jedním z takových faktorů je právě On-page optimalizace.

Z pohledu SEO hrají klíčovou roli tzv. On-page faktory, které se dají ovlivnit přímo na vašich webových stránkách.

Mimo On-page faktorů se také můžete setkat s Off-page faktory. O těch se ale pobavíme v dalším článku.

Pojďme si říci, co jsou to On-page faktory a jak jsou důležité.

co-se-deje-pri-prochazeni-stranek-v-seo

 

Co je to On-page SEO?

On-page SEO je optimalizace webových stránek a obsahu pro vyhledávače.

Díky tomu se můžete umístit výše ve vyhledávačích a zvýšit organickou návštěvnost.

Mezi běžné praktiky, které jsou spojené s On-page SEO patří například optimalizace názvu stránek, tvorba obsahu nebo například interní prolinkování.

Níže se podíváme na všechny důležité techniky, které se týkají On-page faktorů.

 

Proč je On-page SEO důležité?

Vyhledávače na základně několika faktorů vyhodnocují vaše stránky z pohledu SEO.

Pokud je vaše stránka relevantní a užitečná, Google ji zařadí do svého indexu.

Algoritmus Googlu se neustále mění, a má přes více než 200 hodnotících faktorů. 

Proto je nezbytné neustále pracovat na SEO.

Bez optimalizace stránek nikdy neuspějete v organickém vyhledávání. 

 

On-page SEO vs Off-page SEO

On-page SEO zahrnuje vše, co můžete upravit/udělat na vaší webový stránce, abyste zlepšili své hodnocení.

Off-page SEO pokrývá vše, co můžete optimalizovat mimo váš web (externě). Jedná se například i vytváření zpětných odkazů.

Oba tyto faktory jsou velmi důležitou součástí každé dobré SEO strategie.

 

ON-PAGE FAKTORY

1) Titulek (title)

Titulky patří k těm nejdůležitějším prvkům SEO na stránce.

Název příspěvku/stránky je hlavním nadpisem vaší stránky H1.

Stejně jako název každého dokumentu, poskytuje čtenářům informace o relevantním tématu který najdou na stránce. 

Cílem vašeho titulku je přimět lidi, aby na něj klikli = navštívili váš web a následně si přečetli váš příspěvěk nebo koupili váš produkt.

on-page-seo-titulek

TIPY pro optimalizaci názvu titulků:

  1. Titulek musí obsahovat obsah stránky
  2. Udržujte nadpisy dlouhé přibližně 55-60 znaků
  3. Použijte klíčová slova
  4. Klíčová slova dejte co nejblíže na začátek
  5. Každý titulek by měl být originální na stránce

 

2) Meta description

Meta description je HTML element, který poskytuje stručné shrnutí webové stránky.

Zobrazuje se jako součást úryvku vyhledávání na stránce s výsledky vyhledávání.

Uživateli má poskytnout stručnou představu o obsahu, který na stránce existuje.

meta-description

TIPY pro optimalizaci Meta description:

  1. Doporučená délka je 155-160 znaků.
  2. Popis by měl být relevantní pro obsah stránky.
  3. Měl by obsahovat výzvu k akci.
  4. Použijte klíčová slova (nespamujte)

 

3) Klíčová slova

Vyhledávače analyzují obsah webových stránek, aby zjistily, o čem stránky jsou.

Klíčová slova jim pomáhají pochopit stránku a určit, pro které vyhledávací dotazy by se měly zobrazovat v SERPU.

Pokud vaše webové stránky neobsahují relevantní klíčová slova, vyhledávače je nemusí správně indexovat a tím pádem se nezobrazí ve výsledcích vyhledávání lidem, kteří výraz hledají.

Pokud chcete najít relevantní klíčová slova, musíte si nejdříve udělat analýzu klíčová slov.

Podle studie Ahrefs, více jak 76% webových stránek používá nerelevantní klíčová slova, která nikdo nehledá.

A pokud tyto slova nikdo nehledá, nikdo ani nenajde daný obsah.

TIPY pro optimalizaci klíčových slov:

  1. Vyberte si relevantní klíčová slova.
  2. Musíte umístit klíčová slova do obsahu, titulků, Meta descprition a Alt popisku.
  3. Nespamujte klíčová slova = vkládejte klíčová slova přirozeně.
  4. Používejte přirozený jazyk = nevkládejte klíčová slova "roboticky".

 

4) Relevance obsahu

Relevance obsahu je míra, do které obsah splňuje potřeby a očekávání návštěvníka.

V podstatě se jedná o to, jak moc je obsah užitečný, informativní a relevantní pro dané téma, který návštěvník hledá.

Relevance obsahu je velmi důležitá, proto se na ní zaměřte.

TIPY pro vytváření relevantního obsahu:

  1. Proveďte výzkum klíčových slov
  2. Zaměřte se na kvalitu
  3. Aktualizujte průběžně obsah
  4. Propagujte svůj obsah

 

5) Popis obrázku

Jedná se o krátký textový popis, který je velmi důležitý a často opomíjený.

Alt text (alternativní text), je krátký textový obsah obrázku, který slouží k jeho vysvětlení pro uživatele, které ho nemůžou vidět.

Vyhledávače jako je například Google a Seznam indexují i Alt texty, čímž se vaše obrázky stanou lépe viditelnými ve výsledcích vyhledávání.

TIPY pro vytváření popisku obrázků:

  1. Buďte struční a výstižní
  2. Popište obsah obrázku
  3. Nepoužívejte zbytečná slova
  4. Buďte kreativní

Níže můžete vidět screen z Google Search Console, jak Google vyhledává pomocí obrázku

google-search-console-obrazky

 

6) Strukturovaná data

Strukturovaná data je jeden ze způsobů definování a označování specifických informací na vašich webových stránkách.

Pomáhají vyhledávačům lépe pochopit, o čem stránky pojednávají a jaký typ dat obsahují.

Strukturovaná data mají širokou škálu použití:

  • Označení produktů
  • Zobrazení receptů
  • Precenze firem
  • Zobrazení událostí

Pro více informací doporučuji navštívit stránky www.schema.org.

 

7) URL

URL adresa patří k jedinečným identifikátorům webové stránky, který slouží k jejímu nalezení na internetu.

Skládá se o protokolu, názvy domény a cesty.

Ne všechny webové stránky používají stejnou strukturu URL.

Ve všech CMS systémech si můžete nastavit strukturu URL adres (vždy doporučuji změnit ze zákaldního nastavení).

Strukturu URL adres nikdy neměňte, pokud je už nastavená.

Google si s ní dokáže poradit, ale pokud jí změníte, bude to mít drastické následky pro vaše webové stránky, pokud už jsou indexované a přichází na ně organická návštěvnost.

Proč je URL pro SEO důležitá?

Adresy URL představují uspořádání obsahu vašich stránek.

Intuitivně uspořádaný obsah usnadňuje lidem navigaci na vašem webu.

Proto doporučujeme zlepšit své uživatelské prostřední pomocí logické struktury URL s hierarchiemi stránek.

TIPY pro vytváření URL adres:

  1. URL musí jasně a srozumitelně vypovídat o obsahu stránky
  2. Použijte relevantní klíčová slova
  3. Upřednostňujte kratší URL
  4. Použijte pomlčky pro oddělení slov

 

8) Interní prolinkování

Interní prolinkování představuje systém propojení stránek na vašem webu pomocí hypertextových odkazů.

Tyto vytvořené odkazy slouží k navigaci uživatelů mezi stránkami a zároveň usnadňují vyhledávačům pochopení struktury a obsahu vašeho webu.

Proč je interní prolinkování důležité?

  1. Zlepšuje distribuci PageRanku
  2. Usnadňuje navigaci jak uživatelům tak vyhledávačům
  3. Zvýrazňují důležité stránky
  4. Usnadňují pochopení strukturu webu

TIPY pro vytváření efektivního interního prolinkování:

  1. Používejte relevantní texty odkazů
  2. Dbejte na kontext
  3. Nepoužívejte nadměrné prolinkování
  4. Používejte klíčová slova k prolinkování 

 

9) Architektura webových stránek 

Architektura webu definuje uspořádání a hirearchii stránek na webu.

Zahrnuje logické propojení stránek pomocí menu, kategorií, tagů a také celkovou strukturu webu, která umožňuje uživatelům a vyhledávačům se snadno orientovat na webu a nacházet požadované informace.

Proč je důležitá architektura stránek?

  1. Usnadňuje navigaci a orientace na webu
  2. Zkracuje cestu k cíli
  3. Poskytuje logickou strukturu webu
  4. Pomáhá lépe vyhledávačům lépe pochopit obsah a strukturu webu

 

10) Rychlost načítání stránek

Rychlost stránky je metrika na webových stránkách, která měří, jak dlouho trvá načítání stránek.

Rychlost má má výrazný vliv na SEO.

Jedná se o jeden z mnoha přímých hodnotících faktorů vyhledávačů.

Může ovlivnit míru okamžitého opuštění a dobu návštěvy na vašem webu, což také ovlivňuje SEO.

Nikdo nechce čekat na dlouhé načítání stránek. Pokud uživatel čeká na načtení stránek například 5 sekund, stránku opustí (bounce rate) a už se nevrátí.

Pokud si chcete zkontrolovat, jak dlouho trvá načtení stránek jak na stránkách nebo mobilním zařízení, doporučuji navštívit stránku pří od Googlu Page Speed Insights.

page-speed-google

Jak zlepšit rychlost načítání stránek?

  1. Optimalizace obrázku (snížit velikost a formát)
  2. Minimalizace kódu
  3. Výběr rychlé hostingu
  4. Optimalizace CSS a JavaScriptu
  5. Využití mezipaměti

 

11) Responzivní design

Responzivní design je jednoznačně důležitým faktorem pro zlepšení uživatelské zkušenosti a zároveň se vyhnout SEO problémům, které mohou bránit vašemu hodnocení na Googlu.

I když responzivní design není potvrzeným hodnotícím faktorem, Googlu jeho důležitost neustále zmiňuje. 

 

Co je to ale responzivní design?

Responzivní webový design zahrnuje vytváření webových stránek, které se dobře vykreslují na různých zařízeních a velikostech obrazovky.

To znamená, že je nezbytné, aby majitelé stránek měli webové stránky, které jsou dostupné a snadno se s nimi pohybovat, a to i na malé obrazovce.

-----

Co je to Off-page SEO?

Off-page SEO (externí SEO) se zaměřuje na faktory, které ovlivňují autoritu a důvěryhodnost vašich stránek z pohledu vyhledávače.

Tyto faktory se ale odehrávají proti On-page SEO mimo stránku.

Mezi takové faktory můžeme například zařadit:

  1. Zpětné odkazy
  2. Sociální signály
  3. Povědomí o značce
  4. Autorita domény

 

Proč je Off-page SEO tak důležité?

Off-page SEO je zároveň velmi důležité stejně jako On-page SEO.

Zde je několik důvodů:

  1. Zlepšuje hodnocení ve výsledcích vyhledávání
  2. Zlepšuje organickou návštěvnost
  3. Zvyšuje důvěryhodnost a povědomí o značce

 

SEO je neustálý proces, který nikdy nekončí

Mnoho lidí si myslí, že SEO je jednorázová práce.

Stačí optimalizovat webové stránky pro vyhledávače, pak se můžete posadit a relaxovat, zatímco se na vás budou hrnout davy zákazníků.

Bohužel tomu tak není.

SEO je neustálý proces, na kterém se musí pracovat kontinuálně a pořád.

 

Proč je SEO neustálý proces?

  1. Algoritmus vyhledávačů se neustále mění: vyhledávače jako je Google nebo Seznam neustále aktualizují své algoritmy, aby dokázaly lépe porozumět uživatelským dotazům a poskytovaly relevantnější výsledky. Například Google změní svůj algoritmus i 100krát během jednoho roku. Ve většině případů se ale jedná o malé změny, které nemají výrazný vliv na změnu pozic vašich stránek. Jednou za čas ale vydá velký Update, který může zásadně ovlivnit vaše stránky.
  2. Konkurence se neustále mění: Na internetu přibývají raketově v některém zaměření čím dál více nový a nový konkurenti. I s tímto problémem se budete potýkat. To znamená, že webové stránky který chtějí zůstat na vrcholu výsledku vyhledávání, musí neustále zlepšovat svůj obsah a pracovat na SEO.
  3. Chování uživatelů se neustále mění: Způsob, jakým lidé vyhledávají informace na internetu se neustále mění a vyvíjí. Pokud chcete držet s dobou, musíte se tomu chování přizpůsobit.

SEO patří k jedním z online komunikačních kanálů, na kterém se musí neustále pracovat.

Pokud chcete, aby vaše webové stránky uspěly, musíte SEO brát vážně.

Jestli vás zajímá více o SEO, můžete si přečíst náš průvodce: Jak na SEO v roce 2024

Zpět do obchodu