Google Analytics (GA4): návod a nastavení

Google Analytics 4 (GA4) představuje novou generaci nástrojů pro analýzu webového provozu a chování uživatelů, která přináší zásadní změny oproti svému předchůdci, Universal Analytics. V tomto úvodním odstavci pro odborný blogový článek se zaměříme na klíčové kroky pro úspěšné nastavení GA4, které vám umožní plně využít jeho pokročilé funkce pro sledování, personalizaci a měření interakcí návštěvníků vašich stránek. Ponoříme se do procesu migrace z předchozí verze, nastavení cílů a událostí, a také představíme nejnovější nástroje pro analýzu dat, které GA4 nabízí. Se správnými znalostmi a postupy se může GA4 stát nepostradatelným nástrojem ve vašem digitálním marketingovém arzenálu.

 google-analytics-4

Představení GA4

Google Analytics 4 (GA4) nabízí přesnější sběr dat ve srovnání s Universal Analytics (UA) a umožňuje sledovat uživatelskou interakci na webových stránkách a aplikacích.

Je důležité se seznámit s novými GA4, jelikož „staré“ Universal Analytics přestanou přijímat nové požadavky na svých serverech od 1.července 2023 a 1.července 2024.

Tento anayltický nástroj ředstavuje další fázi vývoje softwaru od společnosti Google. Nástroj vám umožňuje sbírat, monitorovat, měřit a sledovat návštěvnost a metriky na různých webových stránkách a aplikacích (např: iOS a Android).

I když GA4 není zcela odlišným řešením od Universal Analytics, budete potřebovat nějaký čas zvyknout si na „nové“ prostředí a některé změny.

Na internetu se šíří mnoho diskuzí mnoha blogerů, majitelů e-shopů, vlastníku služeb a různých webových stránek, že nejsou z přechodu z Universal Analytics na GA 4 nadšeni.

Jakákoliv změna něčeho, co používáte tak často na nové prostředí je velmi těžká, ale jako ostatní si myslím, že tato změna je dobrá věc, a každý z nás si na to zvykne.

V tomto průvodci budeme pokrývat všechny informace týkající se GA4, včetně toho, jak provést migraci z UA na GA4, připojení GA4 k vaším webovým stránkám, vytváření událostí, sledování metrik, vytváření vlastních událostí a spousty dalšího. Pojďme na to!

Co je Google Analytics?

Google Analytics 4 (GA4) je nová verze analytické platformy Google Analytics. Je založena na zcela novém datovém modelu, který umožňuje měřit weby a mobilní aplikace společně na jednom místě.

Oproti Universal Analytics umožňuje sledovat návštěvníky vašich stránek a sledovat klíčové metriky chování uživatelů, což přesahuje pouhé sledování provozu. To vytváří lepší obraz toho, co uživatelé "dosáhnou", když vstoupí na váš web.

Je multiplatformní v tom smyslu, že nyní můžete měřit, jak uživatelé interagují s vaším webem a aplikací – což je v Google Analytics poprvé.

Google Analytics 4 používá umělou inteligenci a strojové učení k monitorování komplexního uživatelského chování napříč různých platforem, a tím poskytuje rozsáhlejší data o způsobu, jakým uživatelé interagují s vaším webem a aplikacemi.

GA4 standardně používá anonymizaci dat, což znamená, že již neukládá IP adresy návštěvníků webu (na rozdíl od Universal Analytics). I když je to výhodné hlavně pro uživatele webu, pomůže vám to snadno dodržovat nejnovější zákony na ochranu soukromí, jako je GDPR a CCPA.

Věděli jste, že služba Google Analytics byla původně spuštěna již v roce 2004? Od té doby prošla mnoha aktualizacemi a vždy to byl spolehlivý nástroj, ale nejnovější verze, GA4, dosahuje zbrusu nových vrcholů, pokud jde o užitečnost a praktičnost.

Navíc dokážete propojit a lépe pracovat například s Google Adsense, Google Search Console a mnoha dalšími programy. Dá se říci, že pro zkušené PPCčkaře a E-mail marketéry je tento update mocnou zbraní i v PPC reklamách, a to díky zlepšení přesností vašich retargetingových kampaní.

Retargeting reklamních kampaní zahrnuje cílení produktů na uživatele, kteří již dříve navštívili vaše stránky nebo si v minulosti zakoupili některý z vašich produktů.

Strojové učení vám může pomoci zúžit vaši kampaň zaměřenou na nové cílení tak, aby cílila pouze na ty, u nichž je největší pravděpodobnost konverze.

Díky tomu dokážete lépe cílit na budoucí konverze návštěvníků. Jak vlastně funguje nové GA4?

 

Jak funguje sledování na GA4?

Google Analytics 4 využívá kombinaci dat a parametrů, které jsou založeny na událostech, k sledování uživatelské aktivity.

Tyto události pak slouží k vytvoření a rozšíření informací o uživatelích, což následně usnadňuje definování cílových skupin pro remarketingové účely.

Tento přístup vám poskytuje lepší náhled do toho, jak uživatelé interagují s vaším webovým místem nebo aplikací.

Jaké jsou klíčové změny?

Existuje několik klíčových změn, kterých si uživatelé musí být vědomi při migraci na GA4. 

Ty zahrnují:

  • Nový datový model, který je založen na událostech
  • Možnost shromažďovat data offline a poté je nahrát později
  • Vylepšené měření napříč platformami
  • Větší kontrola nad sběrem uživatelských dat

Tyto změny znamenají, že v GA4 bude jiný způsob chápání dat a práce s nimi. Konečný cíl je však stále stejný – pomoci vám lépe se rozhodovat o vašem marketingovém úsilí.

Měl/a bych přejí do Google Analytics 4?

Pro někoho možná těžká otázka, ale ještě důležitější je odpověď: ANO.

Pokud chcete přejít ze staré služby Universal Analytics, tak se můžete zaleknout, že to bude složitý proces.

Ale opak je pravdou…

Projdeme s vámi všechny kroky a také způsoby, jak přejít na nové GA4, a společně „vzít všechna stará data“.

Ještě bych rád podotknul, pokud se pro přechod na nové GA4 nerozhodnete tak v podstatě máte smůlu… jelikož Universal Analytics přestanou fungovat a měřit.

 

Jak vytvořit GA4?

Začínáme s GA4

Pokud začínáte s GA4, v první řadě je důležité si nastavit službu GA4 a nainstalovat značku Google na váš web/aplikaci pomocí konfigurační značky GA4 nebo vložit „kód“ do HTML vaši stránek.

Pokud teprve začínáte implementací GA4, doporučujeme si přečíst náš návod → Začínáte s GA4.

Jestliže už máte Universal Analytics a chcete jenom přejít na novější GA4, tak se nemusíte ničeho bát, není to žádná raketová věda.. Dokonce v GA najdete průvodce nastavením krok za krokem.

V podstatě stačí v Universal Analytics kliknout na → Správce → Vytvořit službu a nastavit novou službu GA4.

Jako název zadejte název vaších webových stránek nebo firmy. Vyberte časové pásmo a měnu, ve kterých později budete vytvářet přehledy.

Projděte celým procesem nastavením a implementujte značku Google
měřící kod) na váš web nebo aplikaci, pokud jste ještě neučinili.

Důležité je zmínit, že implementace může být u každé webové stránky trochu jiná, záleží totiž na vašem CMS. Na některých stránkách musíte značku vložit manuálně do vašeho HTML kódu, a v některých CMS systémech snadno použít pluginy, které vše udělají za vás (například Woprdress, Shoptet atd..).

 

Google Analytics má nové rozhraní

Rozhraní GA4 má zcel a odlišný panel od původního Universal Analytics → ale nemusíte se bát, z mého hlediska je velmi dobře přehledný a dokážete si ho „přizpůsobit“ podle svého.

Vše je uspořádáno jednodušeji a přehledněji.

Nové rozhraní GA4 vypadá následovně:

google-analytics-ga4-na-novy-ridici-panel

Jak si můžete všimnou, ve středu stránky uvidíte graf událost, který se zde můžete jednoduše nastavit. Důležité je zmínit, že díky novému GA4, si dokážete všimnout, jak návštěvníci a uživatelé interagují s vaší aplikací nebo webem.

Co to může pro vás znamenat? Nadále je možné zobrazit přehledy na úrovni návštěv, ale možnost je rozdělit podle interakce, což umožní získat podrobnější přehledy a statistiky.

 V našem případě si můžete všimnout:

  • Uživatelé
  • Počet událostí
  • Konverze
  • Návštěvy

Kromě těchto událostí si můžete nastavit sledování dimenzí, včetně atribuce, demografie, událostí atd…

Toto je zásadní změna, která však ve skutečnosti zlepší sledování zákazníků v průběhu jejich interakce s webem. Původně Google Analytics předpokládalo, že nejdůležitější metrikou jsou zobrazení stránek, ale toto tvrzení už neplatí. Nové parametry mohou být složitější na pochopení, ale poskytnou vám bohatší soubor dat k analýze.

První změnou, kterou si zaručeně všimnete, je zcela nový přístrojový panel.

Na pravé straně si můžete všimnout grafu, aktivní uživatelé webové stránky za posledních 30 minut nebo jsou zrovna online.

Je mnohem efektivnější a můžete si zde snadno nastavit vaše hlavní přehledy, na které jste byli zvyklý a zároveň, co je nejdůležitější, že si panel dokáže přizpůsobit vašim potřebám (Blog, E-shop, Aplikace atd..).

Na pravé straně si můžete všimnout navigační lišty (menu), ve které najdete:

  • Domovskou stránku
  • Přehledy
  • Průzkumy
  • Reklama

V dolní části uvidíte statistiky, založené na AI od společnosti Google. O AI jak funguje v GA4 a jejich funkcí, se ponoříme hlouběji později.

Základ orientace v novém GA4

 

 

Jaký je rozdíl mezi Google Analytics a GA4?

GA4 používá výrazně odlišnou strukturu dat a logiku sběru dat.

Nyní je vše postaveno na uživatelích a událostech – ne na relacích, jak jsme byli zvyklí.

Model založený na událostech zpracovává každou uživatelskou interakci jako samostatnou událost.

Tato změna je významná, protože jsme historicky spoléhali na model založený na relacích, který seskupoval uživatelské interakce v daném časovém rámci.

Google Analytics 4 a Universal Analytics jsou dvě verze analytické platformy Google Analytics.

Mezi těmito dvěma verzemi existuje několik klíčových rozdílů, včetně:

  • Datový model: Google Analytics 4 je založen na novém datovém modelu, který umožňuje měřit weby a mobilní aplikace společně. Universal Analytics je založen na datovém modelu založeném na relacích, který je oddělen pro weby a mobilní aplikace.
  • Sledování událostí: Google Analytics 4 používá sledování událostí k měření interakcí uživatelů s vaším webem nebo aplikací. Události jsou definovatelné, takže můžete měřit pouze to, co je pro vás relevantní. Universal Analytics používá sledování stránek a událostí k měření interakcí uživatelů.
  • Reportování: Google Analytics 4 nabízí nový způsob reportování, který je založen na událostech a parametrech. Universal Analytics nabízí tradičnější způsob reportování, který je založen na relacích.
  • Analýza: Google Analytics 4 nabízí nové funkce pro analýzu, včetně modelování chování a prediktivní analýzy. Universal Analytics nabízí omezenější možnosti analýzy.
  • Integrace: Google Analytics 4 je integrován s jinými službami Google, jako je Google Ads, Google Marketing Platform a Google Workspace. Universal Analytics není integrován s jinými službami Google.
  • Podpora: Google Analytics 4 je stále ve vývoji, zatímco Universal Analytics je v plném provozu. Google ukončí podporu Universal Analytics v červenci 2023.

Zde je shrnutí klíčových rozdílů mezi Google Analytics 4 a Universal Analytics:

Funkce

Google Analytics 4

Universal Analytics

Datový model

Události

Relace

Sledování

Události

Stránky a události

Reportování

Události a parametry

Relace

Analýza

Modelování chování, prediktivní analýza

Omezené možnosti

Integrace

S jinými službami Google

Ne

Podpora

Ve vývoji

V plném provozu

 

Mezi prvními a výraznými rozdíly si můžete všimnou, že GA4 má nový řídící panel:

google-analytics-ga4-na-novy-ridici-panel

V podstatě je mnohem přehlednější, efektivnější a můžete si zde lehce nastavit několik přehledů, které budou odpovídat vaším požadavkům. 

Můžete si všimnout:

  1. Domovská stránka
  2. Přehledy
  3. Průzkumy
  4. Reklama

Uprostřed nad grafem zvolit, jaké události/metriky chcete zobrazovat.

Na pravé straně můžete vidět graf návštěvnosti za posledních 30 minut i s geografickými údaji.

V dolní části na kartě Přehledy si můžete všimnou statistik založené na AI od Googlu.

Je důležité také zmínit, že karta přehledu se může lišit na základě toho (samozřejmě jak si jí nastavíte) ale také i na tom, zda máte E-shop, blog, aplikaci nebo jiné webové stránky.

statistiky-a-doporuceni-google-analytics-ga4

 

Jaké platformy CMS podporují GA4?

Pokud váš web používá jednu z těchto platforem, můžete službu Analytics jednoduše nastavit tak, že zadáte své ID značky Google.

Některé CMS systémy nabízejí připojení GA4 pomocí pluginů nebo nastavení.

V některých případech musíte zadat kod GA4 ručně do HTML stránky.

Jaké systémy podporují GA4?

Název platformy

Podporuje ID „G-“

Awesome Motive

Ano

Blogger

Ano

Drupal

Ano

Duda

Ano

GoDaddy

Ano

Weby Google

Ano

HubSpot

Ano

Magento

Ano

One.com

Ano

RebelMouse

Ano

Shopify

Ano

Site Kit (plugin pro WordPress)

Ano

Squarespace

Ano

TYPO3

Ano

Wix

Ano

WooCommerce

Ano

WordPress.com

Ano

Cart.com

Ne

PrestaShop

Ne

Salesforce (Demandware)

Ne

VTEX

Ne

Weebly

Ne

 

 

Značka GA4

Značka Google (gtag.js) je univerzální nástroj, který lze integrovat do vašich webových stránek a umožní vám využívat různé služby od společnosti Google. Místo abyste museli spravovat několik různých značek pro různé účty v rámci služeb Google, můžete nyní použít jedinou značku Google pro celý váš web a propojit ji s více cíli.

Tato značka umožňuje přenášet data z vašich webových stránek do různých služeb od společnosti Google a tím měřit výkonnost vašeho webu a efektivitu reklamních kampaní. Aktuálně je možné tuto značku konfigurovat a používat pouze v rámci Google Ads a Google Analytics 4.

Co je ID značka Googlue a kde jí najít?

Identifikátory značky (ID): Identifikátory značky jsou kódy, které umisťujete na webovou stránku, aby značka byla načtena. Jedna značka může disponovat více různými identifikátory, ale bude zobrazen pouze ten, který má status "hlavní".

Při kombinování nebo rozdělování značek se může změnit hlavní identifikátor značky ve fragmentu instrukcí pro označování. V tomto případě není třeba provádět znovu označování stránky. Pokud je na stránce alespoň jeden identifikátor značky, bude načtena stejná značka. Odstraněním cíle se stávající identifikátor značky nemění.

 

 

 

Kde najdu mojí ID značku Googlu?

Nastavení značky Google najdete v Google Ads, Google Analytics a ve Správci značek Google.

 

 

Na jakém principu funguje?

Dříve bylo třeba konfigurovat globální značku webu (gtag.js). Nicméně, globální značka webu byla aktualizována a nyní se stala značkou Googlu.

Vaše značka Google (gtag.js) má jedno jedinečné ID, které po jejím začlenění na web umožňuje využívat různé služby od společnosti Google. Namísto toho, abyste museli spravovat několik značek pro různé účty v rámci služeb Google, můžete nyní použít jedinou značku Google na celém webu a přiřadit její ID k více cílům.

Nový základní základ značky Google nahradí stávající základní základ globální značky webu v Google Ads a Google Analytics. Po jeho počátečním nastavení budete mít přístup k měřicím funkcím, aniž by bylo třeba provádět další úpravy kódu. Změny provedené v nastavení značky Google budou odráženy ve všech propojených cílech.

 

Jaké jsou hlavní výhody?

  • Sjednocení značek: Pokud máte na svém webu více značek, máte nyní možnost sloučit je do jediné značky, což vám usnadní správu a shromažďování dat.
  • Správa přístupu: Nově můžete efektivně spravovat přístup uživatelů k nastavení značky odděleně od přístupu k ostatním službám, což vám dává větší kontrolu nad tím, kdo má oprávnění k úpravě klíčových nastavení měření.

 

 

 

 

Míra okamžitého opuštění

Google se stahuje z používání metriky označující jednorázové opuštění webových stránek, a to s konkrétním důvodem. Dana DiTomaso, odbornice na analýzu, vysvětluje, že metrika "Míra okamžitého opuštění" byla široce nepochopena a prostě není realistickým ukazatelem pro sledování současných návyků při prohlížení webu. Neposkytovala to, co si mnoho marketingových profesionálů myslelo, že měří: hodnotu. Hodnotu stránky a potenciální hodnotu návštěvy.

Zpočátku Google odstranil metriku míry okamžitého opuštění z přehledů GA4, ale později ji opět zavedl. Míra okamžitého opuštění v GA4 je přímým opakem míry zapojení v této platformě.

Míra okamžitého opuštění v GA4 zaznamenává procento relací, které nedosáhly úrovně aktivního zapojení. Jinými slovy, pokud máte míru zapojení na úrovni 30 %, míra okamžitého opuštění bude činit 70 %.

 

 

Historie Google Analytics

Historie Google Analytics se datuje do roku 1997, kdy byla založena společnost Urchin Software Corporation. Urchin byl softwarový nástroj pro měření webové návštěvnosti, který byl používán mnoha velkými společnostmi, včetně Amazonu, eBay a Microsoftu.

V roce 2005 Google koupil společnost Urchin a přejmenoval její software na Google Analytics. Google Analytics byl zpočátku k dispozici pouze jako placená služba, ale v roce 2007 byla spuštěna bezplatná verze.

V roce 2012 Google vydal novou verzi Google Analytics, nazvanou Universal Analytics. Universal Analytics přinesla řadu nových funkcí a vylepšení, včetně lepšího sledování mobilních aplikací, cílených reportů a možností personalizace.

V roce 2020 Google vydal další novou verzi Google Analytics, nazvanou Google Analytics 4. Google Analytics 4 je založen na zcela novém datovém modelu, který umožňuje měřit weby a mobilní aplikace společně.

Hlavní milníky v historii Google Analytics:

  • 1997: Založení společnosti Urchin Software Corporation
  • 2005: Google kupuje společnost Urchin a přejmenovává její software na Google Analytics
  • 2007: Spuštěna bezplatná verze Google Analytics
  • 2012: Vydána verze Universal Analytics
  • 2020: Vydána verze Google Analytics 4

Google Analytics je dnes jedním z nejpopulárnějších nástrojů pro měření webové návštěvnosti. Používá se miliony webmasterů a marketingových specialistů po celém světě.

 

Často kladené otázky

Mohu migrovat historická data z Universal Analytics do GA4?

Ne. Částečně kvůli právním předpisům a částečně proto, že se tyto dvě platformy zásadně liší a jsou postaveny na odlišných datových strukturách. Některé z vašich konfigurací lze přenést z předchozího UA na novější GA4, což je podrobně popsáno v našem průvodci pro nastavení GA4.

Dá se v GA4 sledovat míra okamžitého odpuštění?

Ano, ale tato metrika se výrazně liší od míry okamžitého opuštění v UA, což znamená, že nemůžete provádět srovnání historických údajů z UA s daty, která shromažďujete v GA4. Míra okamžitého opuštění v GA4 je naopak přímým protikladem míry zapojení.

Nepřehlédněte náš marketignový slovník pojmů.

Zpět do obchodu